Beleidskaders
De beleidskaders staan in het nieuwe IBOR plan (integraal beleidsplan openbare ruimte). Het beheerplan wegen 2020-2025 is één van de onderdelen van dit integrale plan. In 2020 is het onderhoudsniveau vastgesteld op kwaliteitsniveau "basis". Dit niveau wordt in het IBOR-plan voorgezet.
We voeren jaarlijks onderhoudswerkzaamheden uit aan de wegen. In het beheerplan wegen 2020-2025 staan de uitgangspunten en randvoorwaarden die we gebruiken voor de uitvoering. Het nieuwe IBOR plan geeft voor de komende jaren de richting aan voor klein- en groot onderhoud.
Ontwikkelingen
- We verwachten dat het milieu minder belast wordt en het energieverbruik afneemt door inzet van hergebruik materialen en het ontwikkelen van nieuwe producten.
- Grondstoffen worden steeds schaarser en duurder. Ook is personeel dat nodig is voor de wegenbouw moeilijker te verkrijgen/werven.
Financiën
Op 1 januari 2026 is de stand van de voorziening wegen naar verwachting € 3.338.500. In 2026 storten we € 2.835.000 in de voorziening.
In 2026 hebben we voor groot onderhoud wegen een bedrag van € 4.165.480 (inclusief indexering en wegenuitbreiding) gereserveerd. De uitvoering van dit groot onderhoud betalen we uit de voorziening onderhoud wegen. We voeren iedere twee jaar inspectie uit aan de wegen. Op basis van de resultaten weten we welke wegen onderhoudswerkzaamheden nodig hebben. Omdat de uitgaven per jaar schommelen, gebruiken we de voorziening wegen om de jaarlijks in hoogte verschillende uitvoeringskosten op te vangen.
De voorziening is voldoende om het onderhoudsniveau 'basis' uit te voeren. Het gaat hier alleen om groot onderhoud. Over het algemeen wordt nu met een rapportcijfer 5,6 gescoord, dit ligt aan de onderkant van kwaliteitsniveau ‘basis’. Er is momenteel geen achterstallig onderhoud, maar met het huidige rapportcijfer is het risico wel aanwezig. Met de huidige onderhoudsplannen voorkomen wij dat wij onder de grens terechtkomen. Voor herstel worden aparte middelen in de begroting opgenomen.