Wat kost het?
Overzicht programma (bedragen x € 1.000) | Rekening 2024 | Begroting 2025 | Begroting 2026 | Begroting 2027 | Begroting 2028 | Begroting 2029 | |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
Lasten | 14.535 | 15.160 | 15.059 | 14.780 | 14.816 | 14.893 | |
0.4 Overhead | 13.812 | 13.537 | 13.832 | 13.524 | 13.526 | 13.543 | |
0.5 Treasury | 3 | -16 | -43 | 86 | 172 | 233 | |
0.61 OZB Woningen | 533 | 646 | 564 | 565 | 535 | 535 | |
0.62 OZB niet-woningen | 71 | 74 | 75 | 76 | 76 | 76 | |
0.64 Belastingen overig | 116 | 155 | 151 | 152 | 152 | 152 | |
0.7 Alg.uitk. en ov. uitk. gemeentefonds | 0 | 238 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
0.8 Overige baten en lasten | 0 | 526 | 481 | 377 | 354 | 354 | |
Baten | -59.670 | -60.819 | -63.197 | -63.267 | -61.876 | -62.211 | |
0.4 Overhead | -1.583 | -835 | -1.828 | -1.799 | -1.430 | -1.282 | |
0.5 Treasury | -1.109 | -160 | -60 | -60 | -60 | -60 | |
0.61 OZB Woningen | -6.104 | -6.455 | -6.642 | -6.642 | -6.642 | -6.642 | |
0.62 OZB niet-woningen | -2.236 | -2.513 | -2.580 | -2.580 | -2.580 | -2.580 | |
0.64 Belastingen overig | -126 | -104 | -84 | -64 | -44 | -24 | |
0.7 Alg.uitk. en ov. uitk. gemeentefonds | -48.512 | -50.752 | -52.002 | -52.120 | -51.119 | -51.622 | |
Saldo taakvelden | -45.135 | -45.659 | -48.138 | -48.486 | -47.060 | -47.318 |
Mutaties na kadernota
Toelichting financiële ontwikkelingen | Begroting 2026 | Begroting 2027 | Begroting 2028 | Begroting 2029 |
|---|---|---|---|---|
Financieel technische wijzigingen | ||||
Algemene uitkering | 778 | 564 | 611 | 690 |
De algemene uitkering is begroot op het niveau van de meicirculaire 2025. Naast het saldo dat we in de raadsinformatiebrief van 10 juni 2025 deelde, hebben we eerder opgenomen stelposten geactualiseerd. Stelposten binnen de algemene uitkering voor loon- en prijsindex en eigen bijdrage Wmo (voor het jaar 2026) zijn vrijgevallen. Op dit moment zijn er nog twee stelposten die een verband hebben met de algemene uitkering. Voor de eigen bijdrage Wmo hebben we vanaf 2027 € 100.000 meer opbrengsten opgenomen. De verwachting is dat landelijke wetgeving hierover vanaf 2027 van kracht is. Voor jeugdzorg hebben we vanaf 2028 € 300.000 minder lasten opgenomen. Het Rijk heeft toegezegd met maatregelen te komen, waardoor de kosten voor jeugdzorg afnemen. Ook wordt er gesproken over een eigen bijdrage in de jeugdzorg. De maatregelen voor jeugdzorg zijn nog niet gespecificeerd en besluitvorming hierover moet nog plaatsvinden. Als de maatregelen niet (op tijd) van kracht zijn, worden we hiervoor gecompenseerd in de algemene uitkering. | ||||
Rente kosten door aantrekken nieuwe leningen | -35 | -45 | 76 | 158 |
In de kadernota 2026 zijn, de met de kennis van toen, de geschatte toename in rente kosten verwerkt voor het aantrekken van nieuwe leningen. Bij de paragraaf Financiering wordt uiteengezet wat nu de daadwerkelijke liquiditeitsbehoefte is. De aanpassing is een gevolg van een aangepaste planning opgesteld voor de meerjarenbegroting en een lager rentepercentage. Beide waren, zoals aangegeven bij de kadernota 2026, nog niet definitief. | ||||
Diverse voordelen team Staf | 97 | 97 | 97 | 97 |
We hebben kritisch gekeken naar diverse budgetten waarin we in de afgelopen jaren minder hebben besteed dan begroot. Dit zorgt voor een voordeel in deze begroting. | ||||
Wettelijk noodzakelijk | ||||
Personeelslasten - tredestijging | -201 | -201 | -201 | -201 |
Één van de ZBB-maatregelen was dat we op werkelijke schaal/trede begroten. Hierdoor moeten alle schaal/tredestijgingen jaarlijks bijgesteld worden. | ||||
Personeelslasten - (tijdelijke) formatie uitbreiding | -218 | -34 | -52 | -52 |
Uitbreiding van formatie (zonder dekking) die eerder (kadernota) niet opgenomen is. | ||||
ZBB en diverse ICT gerelateerde wijzigingen | 40 | 40 | 40 | 40 |
Voor de taakstellingen 6.7 tot en met 6.10 zijn we de afgelopen tijd voortvarend aan de slag gegaan. Dit heeft geleid tot structurele besparingen en merkbare efficiencywinst. Door rationalisatie van het applicatielandschap en het beëindigen of vervangen van contracten zijn kosten verlaagd. Tegelijkertijd hebben we schaalvoordelen behaald door slimmer in te kopen en het efficiënter inzetten van licenties en IT-infrastructuur. Ook de verdere digitalisering van werkprocessen heeft bijgedragen: handmatig werk is verminderd en de kwaliteit en toegankelijkheid van informatie zijn verbeterd. Met de inzet van een BI-tool, die vanaf 2025 beschikbaar komt, zetten we de volgende stap in sturing en verdere efficiency. | ||||
Diverse correcties < € 50.000 | ||||
