Wat kost het?
Overzicht programma (bedragen x € 1.000) | Rekening 2024 | Begroting 2025 | Begroting 2026 | Begroting 2027 | Begroting 2028 | Begroting 2029 | |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
Lasten | 33.050 | 36.275 | 34.176 | 30.316 | 30.146 | 29.872 | |
6.1 Samenkracht en burgerparticipatie | 4.912 | 8.489 | 6.146 | 2.670 | 2.663 | 2.663 | |
6.21 Toegang en eerstelijnsvoorz. Wmo | 0 | 73 | 113 | 73 | 73 | 73 | |
6.22 Toegang en eerstelijnsvoorz. Jeugd | 327 | 377 | 424 | 356 | 356 | 356 | |
6.23 Toegang en eerstelijnsvz. Integraal | 570 | 469 | 449 | 449 | 449 | 449 | |
6.3 Inkomensregelingen | 6.451 | 6.144 | 6.111 | 5.981 | 5.981 | 5.981 | |
6.4 WSW en beschut werk | 2.200 | 2.355 | 2.228 | 2.236 | 2.170 | 1.913 | |
6.5 Arbeidsparticipatie | 555 | 560 | 537 | 535 | 535 | 535 | |
6.60 Hulpmiddelen en diensten | 1.156 | 1.191 | 1.153 | 1.224 | 1.161 | 1.161 | |
6.711 Huishoudelijke hulp (Wmo) | 2.251 | 2.601 | 2.576 | 2.576 | 2.576 | 2.576 | |
6.712 Begeleiding (Wmo) | 1.937 | 1.430 | 1.448 | 1.448 | 1.448 | 1.448 | |
6.713 Dagbesteding (Wmo) | 0 | 619 | 653 | 654 | 654 | 654 | |
6.714 Overige maatwerkarrangementen (Wmo | 0 | 136 | 185 | 185 | 185 | 185 | |
6.751 Jeugdhulp ambulant lokaal | 5.966 | 123 | 105 | 105 | 105 | 105 | |
6.752 Jeugdhulp ambulant regionaal | 0 | 4.740 | 5.139 | 5.140 | 5.140 | 5.140 | |
6.753 Jeugdhulp ambulant landelijk | 0 | 487 | 274 | 275 | 275 | 275 | |
6.761 Jeugdhulp met verblijf lokaal | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
6.762 Jeugdhulp met verblijf regionaal | 0 | 2.025 | 2.200 | 2.200 | 2.200 | 2.200 | |
6.763 Jeugdhulp met verblijf landelijk | 0 | 250 | 250 | 250 | 250 | 250 | |
6.791 PGB Wmo | 0 | 180 | 172 | 172 | 172 | 172 | |
6.792 PGB Jeugd | 0 | 320 | 245 | 245 | 245 | 245 | |
6.811 Beschermd wonen (Wmo) | 54 | 212 | 182 | 182 | 182 | 182 | |
6.812 Maatschappelijke-en vrouwenopv.Wmo | 195 | 255 | 262 | 262 | 262 | 262 | |
6.821 Jeugdbescherming | 664 | 671 | 607 | 607 | 607 | 607 | |
6.822 Jeugdreclassering | 0 | 69 | 87 | 88 | 88 | 88 | |
6.91 Coördinatie en beleid Wmo | 0 | 191 | 405 | 328 | 328 | 328 | |
6.92 Coördinatie en beleid Jeugd | 0 | 324 | 412 | 418 | 418 | 400 | |
7.1 Volksgezondheid | 1.693 | 1.987 | 1.810 | 1.656 | 1.623 | 1.623 | |
Taakveld met vervallen kstpl tov H207 | 4.119 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Baten | -11.524 | -11.118 | -9.116 | -5.705 | -5.688 | -5.502 | |
6.1 Samenkracht en burgerparticipatie | -5.249 | -5.316 | -3.913 | -572 | -572 | -572 | |
6.22 Toegang en eerstelijnsvoorz. Jeugd | -112 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
6.23 Toegang en eerstelijnsvz. Integraal | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
6.3 Inkomensregelingen | -5.244 | -4.824 | -4.429 | -4.429 | -4.429 | -4.429 | |
6.4 WSW en beschut werk | -31 | -226 | -90 | -175 | -187 | 0 | |
6.60 Hulpmiddelen en diensten | -206 | -170 | -176 | -176 | -176 | -176 | |
6.811 Beschermd wonen (Wmo) | -149 | -142 | -122 | -122 | -122 | -122 | |
6.812 Maatschappelijke-en vrouwenopv.Wmo | -233 | -203 | -203 | -203 | -203 | -203 | |
7.1 Volksgezondheid | -283 | -237 | -183 | -28 | 0 | 0 | |
Taakveld met vervallen kstpl tov H207 | -18 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Saldo taakvelden | 21.526 | 25.157 | 25.060 | 24.611 | 24.458 | 24.370 |
Mutaties na kadernota
Toelichting financiële ontwikkelingen | Begroting 2026 | Begroting 2027 | Begroting 2028 | Begroting 2029 |
|---|---|---|---|---|
Wettelijk / noodzakelijke wijzigingen | ||||
Wet inburgering | -118 | -118 | -118 | -118 |
Sinds 2012 voeren we de wet inburgering regionaal uit. De kosten zijn de afgelopen jaren opgelopen door een stijging van het aantal statushouders en een vermindering van het aantal gemeenten dat dit samen met ons uitvoert. We worden hiervoor door het Rijk gecompenseerd in de algemene uitkering. De stijging van de algemene uitkering is verwerkt in programma 6 van de begroting. | ||||
Actualisatie budgetten jeugd | -316 | -316 | -316 | -316 |
De uitgaven binnen de jeugdhulp vanaf 2024 zijn toegenomen, onder andere door een stijging van de complexiteit van de zorg. Het aantal cliënten stabiliseert of neemt licht af, maar de gemiddelde kosten per cliënt stijgen doordat vaker zwaardere en meer intensieve trajecten nodig zijn. Vooral binnen jeugdbescherming, pleegzorg, dagbehandeling en gezinsgerichte begeleiding zien we dit terug. Tegelijkertijd nemen de kosten voor jeugdreclassering en crisisinterventies af. Door tijdig intensievere vormen van hulp in te zetten worden escalaties deels voorkomen. Dit leidt wel tot hogere gemiddelde uitgaven op jeugdhulp. | ||||
Diverse correcties < € 50.000 | -61 | -61 | -61 | -61 |
