Paragrafen

Financiering

De belangrijkste financiële risico’s bij de uitvoering van het Treasurybeleid zijn renterisico’s, kredietrisico’s en koersrisico’s. Hieronder lichten we toe in hoeverre deze risico’s zich in Buren voordoen en hoe we deze risico’s beheersen.

Renterisico
Een renteaanpassing kan een direct effect hebben op onze begroting. Voor de beheersing van het renterisico hanteert de wet Fido twee normen: de kasgeldlimiet en de renterisiconorm.

Kasgeldlimiet
Over het algemeen zijn kortlopende leningen (kasgeld) goedkoper dan langlopende leningen en dus op korte termijn financieel aantrekkelijk. Op de lange termijn is er dan een renterisico, er is namelijk een kans dat de herfinanciering duurder uitpakt.

De kasgeldlimiet is beperkt tot 8,5% van het totaal van het begrotingstotaal. Wanneer deze limiet langer dan twee aangesloten kwartalen overschreden wordt, moeten we (een deel van) de kortlopende schuld omzetten naar een langlopende lening.

Kasgeldlimiet

2025

2026

2027

2028

2029

bedragen x € 1.000

Begrotingstotaal

84.951

95.460

91.339

86.246

88.030

Vastgesteld percentage

8,50%

8,50%

8,50%

8,50%

8,50%

Kasgeldlimiet

7.221

8.114

7.764

7.331

7.483

Gemiddelde korte schuld

0

0

0

0

0

Gemiddelde korte middelen

7

5

5

5

5

Gemiddelde netto korte schuld

7

5

5

5

5

In % van de begroting

0,01%

0,01%

0,01%

0,01%

0,01%

Ruimte (+) overschrijding (-)

7.214

8.109

7.759

7.326

7.478

Conclusie
We verwachten dat we in 2026 een langlopende lening moeten aantrekken en geen kort lopende geldlening. Het renterisico is daarmee nihil. De lasten genoemd bij gemiddelde korte middelen gaan over rekening courant kosten. In 2026 beoordelen we de financieringsbehoefte periodiek en brengen we indien nodig wel conform begrotingsvoorschriften het kasgeldlimiet per kwartaal in beeld.

Renterisiconorm
De renterisiconorm heeft als doel om het renterisico bij herfinanciering van de langlopende leningen te beheersen. Hoe meer de aflossing van schuld in de tijd wordt gespreid, hoe minder gevoelig de begroting is voor rente schokken. De renterisiconorm houdt in dat de jaarlijks verplichte aflossingen en renteherzieningen niet meer mogen bedragen dan 20% van het begrotingstotaal.

Renterisiconorm

2025

2026

2027

2028

2029

bedragen x € 1.000

Begrotingstotaal

84.951

95.460

91.339

86.246

88.030

Vastgesteld percentage

20%

20%

20%

20%

20%

Renterisiconorm

16.990

19.092

18.268

17.249

17.606

Aflossing op vaste schulden

1.800

2.360

2.960

3.645

4.225

Ruimte onder risiconorm

15.190

16.732

15.308

13.604

13.381

Conclusie
We vallen ruim onder de norm en beheersen daarmee het renterisico.

Kredietrisico's
We lopen financieel risico als we leningen aan derden verstrekken en als we garant staan voor leningen voor derden. Voor de beheersing van het kredietrisico is inzicht in de verstrekte leningen en garantstellingen nodig. In de financiële verordening en het Treasurystatuut is bepaald dat uitzettingen en garanties alleen plaatsvinden als we daarmee de publieke taak dienen.

Bij de voetbalverenigingen BZS en ISC zijn leningen afgesloten die wij waarborgen. Ook bij Zorgcentra De Betuwe, de vereniging het Groene Kruis en Regionaal Archief Rivierenland (gedeeltelijk) lopen door de gemeente gewaarborgde leningen. In 2026 gaat het in totaal om
€ 2.588.301. De komende vier jaar daalt het bedrag waarvoor we waarborgen naar € 2.125.333.

Koersrisico's
Het gaat hier om het risico dat de financiële activa in waarde verminderen door negatieve koersontwikkelingen. In Buren is dit risico klein. Tijdelijk overtollig geld wordt volgens de regels van het Schatkistbankieren ondergebracht bij het Rijk via een rekening-courant. Verder hebben we een aandeel in de Bank der Nederlandse Gemeenten en Vitens. De omvang van het aandeel is gering. In de begroting 2026 houden we rekening met een structureel dividend van € 60.000. Deze te verwachten dividend opbrengst komt vanuit de Bank der Nederlandse Gemeenten.

Deze pagina is gebouwd op 10/07/2025 11:57:56 met de export van 10/07/2025 11:25:21