Speeltuinen beleid De transitie van speeltuinen naar speel- en beweegtuinen onder een koepel (onderdeel van de Burense Sport Coöperatie) waarin de verenigingen gaan samenwerken, is door de verenigingen en de BSC ingezet. Doel van de transitie is een inhoudelijke verbreding van het aanbod van de speeltuinen naar speel- en beweegtuinen (waarvoor een investeringsfonds van € 275.000 beschikbaar is), maar ook een bundeling van krachten in beheer en onderhoud. Daarnaast kunnen (besturen van) de verenigingen door de samenwerking beter zorgdragen voor continuïteit omdat zij door de koepelsamenwerking deels ontzorgd worden. Tot en met 2025 is er structureel € 56.000 per jaar beschikbaar voor basisonderhoud vanuit de gemeente. Dat is onvoldoende om het onderhoudsniveau van alle speeltuinen op eenzelfde niveau te kunnen brengen omdat een aantal speeltuinen achterstallig onderhoud kent. Aangezien er (nog) onvoldoende cijfermatige onderbouwing beschikbaar is voor de structurele onderhoudskosten, is voor 2026 een eenmalige verhoging opgenomen van € 44.000. Na de evaluatie in 2026 komt er een cijfermatige onderbouwing voor de benodigde structurele onderhoudskosten. Die worden opgenomen in de kadernota 2027
Speeltuinen beleid De inzet is gericht op het zoveel mogelijk op een gelijkwaardig onderhoudsniveau brengen van de verschillende speeltuinen. Zo kan de samenwerking en doorontwikkeling naar speel- en beweegtuinen binnen de koepelsamenwerking vanuit gelijkwaardigheid gestart worden.
Integraal Beheer Openbare Ruimte (IBOR) De gemeente Buren beheert een groot areaal openbare ruimte. Op het moment van schrijven werken we aan een nieuw Integraal Beleidsplan Openbare Ruimte (IBOR). In het nieuwe IBOR staat de ambitie voor de openbare ruimte en hoe de uitwerking hiervan is voor de verschillende onderdelen, zoals wegen, riolering en openbare verlichting. Het huidige voorgestelde ambitieniveau is om de openbare ruimte te onderhouden op één kwaliteitsniveau B(asis). De nieuwe structurele onderhoudskosten zijn berekend op basis van prijspeil 2025, zoals opgenomen in de kadernota 2026. De gemeenteraad moet de IBOR met daarin de kwaliteitsambitie nog definitief vaststellen (naar verwachting de raad van september 2025). In de oordeelsvormende raad van 4 maart 2025 sprak de raad zich uit over het kwaliteitsniveau A voor het onderhoudsniveau van de begraafplaatsen. In het nieuwe IBOR willen we ook de begraafplaatsen op kwaliteitsniveau B laten onderhouden door de uitvoerende partijen.
Integraal Beheer Openbare Ruimte (IBOR) We beheren de openbare ruimte op een integrale manier, volgens een vastgestelde kwaliteitsambitie. We leggen dit vast in het nieuwe Integraal Beleidsplan Openbare Ruimte. Dit plan werd 30 september 2025 door de gemeenteraad vastgesteld.
Storting in voorziening onderhoud begraafplaatsen In de gemeente Buren zijn veel graven waarvoor het onderhoud in het verleden is afgekocht. Daardoor leveren de huidige opbrengsten uit de begraafrechten niet genoeg op om alle onderhoudskosten van de begraafplaatsen te dekken. De BBV zegt dat een voorziening niet negatief mag zijn. In 2023 hebben we € 169.000 extra in de voorziening gestort om deze op nul uit te laten komen. Ook in 2024 en 2025 is respectievelijk € 215.000 en € 190.000 in de voorziening gestort of begroot te storten.
Storting in voorziening onderhoud begraafplaatsen We werken aan een raadsvoorstel om via maatregelen de voorziening afkoop onderhoud begraafplaatsen positief te houden. Bijvoorbeeld door tarieven te verhogen, te kiezen voor een lager onderhoudsniveau, structureel een bijdrage te doen uit de algemene middelen of een combinatie van genoemde maatregelen. Het raadsvoorstel staat gepland voor eind 2025. We zorgen dat de voorziening zonder aanpassing van het huidige beleid positief blijft. In 2026 storten we € 215.000 uit de algemene middelen in de voorziening afkoop onderhoud begraafplaatsen.
Uitvoeringsprogramma
Wat willen we?
Wat doen we?
4.4 We investeren in duurzame energie, vooral via zonnepanelen en innovatieve projecten. We leveren bij een komend RES-bod geen extra landbouwgrond in.
We voeren de opgave van ons RES-bod 1.0 uit (25 ha ‘zon op dak’ en 55 ha zonnevelden).
We voeren duurzame initiatieven versneld uit.
We staan open voor en stimuleren lokale initiatieven voor kleine en innovatieve ontwikkelingen van onze inwoners en bedrijven, waaronder ‘Local4Local’ initiatieven.
Overig
Wat willen we?
Wat doen we?
Rehabiliteren Vogelenzangseweg (buiten de bebouwde kom)
In 2026 staat de Vogelenzangseweg, gedeelte N320 – Bloembosweg, op de planning voor rehabilitatie.
Wij vervangen de fundering en de asfaltverharding inclusief versteviging van de bermen. Dit is een wegvak van ongeveer 2 kilometer. We voeren dit project integraal uit en besteden veel tijd aan participatie.
Project Vogelenzangseweg
Voor de Vogelenzangseweg in Lienden (vanaf de rotonde N320 tot aan de Voorstraat) stellen we een schetsontwerp op. Dit schetsontwerp bestaat uit verkeerskundige maatregelen (aanpassen wegprofiel) en waterbeheersingsmaatregelen (watergangen). Hiervoor is intensief overleg (participatie) gevoerd met omwonenden/belanghebbenden.
In 2026 werken we dit schetsontwerp verder uit en passen we het omgevingsplan aan (planologische maatregel). Ook kopen we gronden aan (op basis van minnelijke grondverwerving) en voeren we een herijking uit van het beschikbare budget.
Zodra er voldoende inzicht is in het ontwerp en de hiermee samenhangende grondverwervingskosten, komen we met een voorstel richting de raad.